شما اینجا هستید

اخبار باغملک » آتش در کوه گردکی بخش میداوود شهرستان باغ‌ملک همچنان زبانه می کشد
نویسنده : خبرنگار مدینه اسدی

آتش در کوه گردکی میداوود همچنان زبانه می کشد

درختان بلوط کوه گردکی در آتش سکوت مسئولین سوختند.

به گزارش خبرنگار ما ؛

هنوز تابستان نرسيده ، آتش در کوه گردکی شعله ور شد ؛ آتشي كه سال هاست بر جان جنگل هاي بلوط افتاده و هر ساله درختان ايستاده در آن تن به سوختن مي دهند ، جانوران زنده می سوزند.

آتشي كه سه روز به جان جنگل هاي کوه گردکی افتاد، مصداقي تراژدی هر ساله اي است كه در پایان فصل بهار هم تكرار شد.

داستان آتش و بلوط ، تراژدی غمناک هرسال بلوط های کوه گردکیست ، جدال با بلوط ها اینجا حکایت غریبانه دارد دیروز تبر ریشه‌هایش را می‌زد و حالا آتش به جانش انداخته‌اند تا دست‌های خالی‌اش جای بذرهایی شود که به‌یقین برکت نخواهند داشت.
از روز دوشنبه ، شاهد آتش و گردش آن در جنگل و مراتع گردکی میداوود و سرحانی هستیم برای مهار کردن آتش گروه‌های منابع طبیعی، محیط زیست، سپاه، بسیج ومردم حضور دارند، اما حضور بدون امکانات نتوانست جلوی گسترش آتش را بگیرد ، برای اینکه آتش را از جان درختان بلوط زاگرس بگیرند. نیاز به آبپاش، آب و امکانات حداقلی است، که متاسفانه نه هلیکوپتر و نه آبی وجود دارد تا به دست نیرو‌های کمکی برسانند.

کوه گِردکی به ارتفاع ۱۵۱۳یکی از بلندترین کوه های استان خوزستان، شهرستان باغملک که در شمال غربی میداود و در امتداد کوه سولک می باشد. این کوه از جنوب شرقی به کوه تنبلان و کوه بنار کموتران متصل می شود و رودخانه اعلا از دامنه شمالی آن می گذرد. قسمت بزرگی از این کوه از جنگل بلوط پوشیده شده و جزو کوهستان بزرگ زاگرس به شمار می رود. چشم های آب شیرین رودنو، برم جمال در دامنه این کوه جاری هستند.
گردکی دارای طبیعت فوق العاده زیبا برای کوه نوردی است. از مناطق روستایی در دامنه کوه گوه گردکی می توان به روستاه های سرله، تیغن، دالون، چهار دره اشاره کرد.

گردکی مثل دیگر کوه های زاگرس پوشیده از درختان بلوط، کَلخنگ، بَنَک، سوسن، بادام کوهی، کنار و. . می باشد؛ که متأسفانه به علل گرد و خاک شدید و خشک سالی در طی چند سال اخیر بخش بیش از ۲۰ درصد درختان آن از بین رفته اند. هر چند نبود نظارت بر منابع طبیعی این منطقه باعث شده تا بخش بزرگی از درختان بلوط چند صد ساله این منطقه و حتی کوه سولک توسط افراد سودجو برای تولید و فروش زغال قطع شود.
دلیل نامگذاری کوه گردکی به نام بخاطر گرد بودن آن است.
کوه گردکی سرشار از مواد معدنی مثل گوگرد، قیر، نفت و خاک مناسب برای کود شیمیایی هست. در اواخر دهه ۱۳۶۰ اکتشافاتی در این منطقه نیز انجام شده و یک جاده کوهستانی که از رودنو تا بردسیلا ادامه دارد چاه هایی جهت کشف مواد معدنی و شیمیایی این کوهستان حفر شده و اکنون پلمپ می باشد.

«جنگل های بلوط کوه گردکی را دریابید و به کمک آن بشتابید.»

 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

عصر باغملک | آخرین اخبار و مطالب شهرستان باغملک، اخبار خوزستان، ایران و جهان